VaticanNews.va

   12. 12. 2019

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6307
Poslechem z webových stránek.3899
Četbou textů na webových stránkách.6258
Poslechem i četbou.3675


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Kardinál Michael Czerny: Vzpomínky na rodinu za II. světové války

Papež: Svět ruší křesťanské symboly Vánoc a ponechává jen komerční banálnost

Maria – celá svatá, bez nejmenšího stínu samolibosti


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Seriály

 Baziliky, chrámy a kostelíky města Říma 

4.10.2003 

Bazilika svatého Kříže Jeruzalémského - 3. část

Chrám, který uchovává relikvie Kristova umučení

Johana Bronková

Bazilika svatého Kříže zaznamenala nový rozvoj poté, co byl na začátku února roku 1492 znovu objeven ?Titulus crucis?, tabulka s trojjazyčným nápisem, kterou ? jak stojí v evangeliu ? dal Pilát přibít na Kristův kříž. Skvělý objev vedl nejen k přílivu poutníků, ale také k novým úpravám baziliky.

Pohledovým úběžníkem hlavní lodi baziliky je velká freska v apsidě. Výjev namaloval na konci 15. století patrně Antoniazzo Romano. Podle Legendy Aurey zachytil vyprávění o objevu sv. Kříže v Jeruzalémě. První skupina postav představuje sv. Helenu, jak rozmlouvá s Židem, který jí ukazuje, kde by hledané kříže měly ležet, další výjev ukazuje práci při dobývání křížů ze země, v třetí části je na pravý kříž položeno mrtvé tělo mladíka, a ten před očima císařovny vstává z mrtvých. V centru pak svatá Helena drží kříž, před nímž klečí kardinál titulář baziliky sv. Kříže. V dalším se odehrává drama císaře Heraklia: pronásleduje Cosroeho, perského krále, který dobyl Jeruzalém a svatou relikvii odnesl. Císař vyzývá Cosroeho na souboj ? kdo zvítězí, získá nejen relikvii, ale také vládu nad impériem. Soubor se odehraje na mostě přes řeku, jež dělí obě armády. Heraklius vychází jako vítěz a vydává se na cestu do Jeruzaléma, aby svatý Kříž vrátil, kam patří. Když císař přijíždí k jeruzalémským hradbám, brána se před ním zázračně uzavírá: zjevuje se mu anděl, který žádá, aby do města vešel tak jako Kristus, s křížem na vlastních ramenou. Heraklius svléká císařský oděv a vchází do svatého města polonahý, s křížem na zádech.

Nad lidským hemžením ve spodní části fresky, za zlatavým pásem andělských hlav, dominují celému interiéru ostře modrá nebesa a v jejich středu žehnající Kristus s knihou, v níž stojí: Já jsem cesta, pravda a život.

Kardinál Bernardino Lopez de Carvajal vybudoval na konci 15. století nové postranní oltáře, nechal apsidu obložit mramorem a propojil s presbytářem kapli svaté Heleny a novou gregoriánskou kapli, kterou sám vybudoval. Nápis v průchodu do kaple sv. Heleny oslavuje objev slavné desky ze sv. Kříže, který popisuje restaurační práce provedené kardinály z Mendozy a Carvajalu.

Na počátku 16. století došlo z podnětu kardinála Carvajala k celé řadě důležitých úprav a změn: přestavěl mnišský chór a zcela obnovil klášter, rozložený kolem dvou vnitřních dvorů. Navíc, údajně podle návrhu Badassare Peruzziho, dal výrazně obnovit mozaiku na klenbě kaple sv. Heleny, provedenou v polovině 5. století na přání Gally Palcidie, matky císaře Valentiniana III. Kaple, uctívaná už proto, že svatá císařovna pod ní nechala navrstvit hlínu z Golgoty, nese na mozaikou zdobené klenbě zobrazení čtyř evangelistů; uprostřed mezi nimi se objevuje Kristus, s nápisem Ego sum lux mundi ? já jsem světlo světa. Mezi velkými figurami pak jsou menší scény připomínající události kolem nalezení sv. Kříže.

Kardinála Carvajala vystřídal po jeho smrti roku 1523 v roli tituláře zpovědník císaře Karla V., kardinál Francesco Quiňones. Ten objednal pro baziliku u slavného renesančního sochaře Jacopa Sansovina tabernákl z mramoru a zlaceného bronzu pro uchovávání Nejsvětější svátosti, dokončený r. 1536. Tříosou architekturu tabernáklu tvoří uprostřed bronzové dórské tempietto, chrámek, který je vlastním svatostánkem. Popularitu okrouhlého tvaru v italské renesanci povzbuzovaly novoplatonské spekulace. Podle autorů některých teoretických traktátů byl právě kruhový tvar nejvhodnější pro vyznačení místa příbytku nejdokonalejšího Boha. Kruh byl odedávna nejprostším způsobem vyjádření nekonečnosti, a renesanční myslitelé zdůrazňovali jeho další kvality ? z jeho středu jsou všechny vzdálenosti stejné, při obcházení nabízí stále týž pohled ? zkrátka je ztělesněním dokonalosti a obrazem moudrosti, jaká náleží Bohu. Pod svatostánkem drží dva andělé plaketu s nápisem vyzývajícím k adoraci. Po stranách se ke středu obracejí Šalomoun a David jako ti, kdo už ve starozákonní době toužili vybudovat Bohu chrám. Naplnění jejich touhy však přišlo až v Kristu, ve kterém se všechny novozákonní chrámy staly předobrazy Nebeského Jeruzaléma. U paty této důmyslné konstrukce se dal mecenáš kardinál Quiňones pohřbít.

Kolem roku 1590 zadal kardinál Albert, arcivévoda rakouský, štukovou a freskovou výzdobu kaple svaté Heleny. Fresky provedl malíř Nicolo Circignani, zvaný Pomarancio. Výzdobu doplnily roku 1602 tři Rubensovy obrazy. Na hlavní oltář byl určen obraz sv. Heleny s Křížem. Dnešní divák ho však na původním místě nenajde ? už v 18. století byl kvůli vlhkosti přemístěn do knihovny a posléze prodán. Také další dva obrazy, Korunování trním a Ukřižování, byly prodány a nahrazeny kopiemi.

V druhé polovině 17. století vznikla většina pláten pro boční oltáře baziliky sv. Kříže. Nahradily fresky, objednané na konci 15. století kardinálem Carvajalem, které zobrazovaly papeže, kardinály, mnichy a světce svázané s chrámem.

Hlavní zásah do středověkého vzhledu baziliky však představuje až rozsáhlá rekonstrukce za papeže Benedikta XIV. ve 40. letech 18. století. Architekti Pietro Passalacqua a Domenico Gregorini strhli starý středověký portikus baziliky, upravili mezilodní arkády, změnily stropy, ciborium i hlavní oltář. Největší inovací však byla nově vybudovaná pozdně barokní fasády s příčně oválným vestibulem. V detailu vycházeli oba architekti ze slavného architekta 17. století Borrominiho, celek však patří mezi nejoriginálnější architektury, které v Římě té doby vznikaly. Elegantní, téměř monochromní barevnost, odlehčenost a práce se světlem připomenou českým krajanům práce Kiliána Ignáce Dienzenhofera, který v téže době dotvářel obraz barokních Čech.

Na závěr ještě zbožnému poutníkovi připomeňme, že slavné relikvie jsou dnes uloženy v kapli vybudované v letech 1930 ? 1952 architektem Florestanem di Fausto.

(Baziliku svatého Kříže Jeruzalémského si můžete prohlédnout virtuálně zde.)

Další články z podrubriky Baziliky, chrámy a kostelíky města Říma

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
14.9.05 Kardinál Vlk požehnal opatu od Sv. Kříže Jeruzalémského
27.9.03 Bazilika svatého Kříže Jeruzalémského - 2. část
20.9.03 Bazilika svatého Kříže Jeruzalémského - 1. část



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2019 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež: Svatost je pravým světlem církve

Dekrety o mučednictví z pronásledování ve Španělsku: 26 duchovních a jeden novinář

Svatý otec: Bratrství, smíření a ekologická konverze jako cesty k míru

Lidé zbohatli, ale ráno se nebudí šťastnější – říká profesor soudobých dějin Miroslav Vaněk na okraj římské konference o Sametové revoluci

Papež: Všechno chápat očima víry

Papež poděkoval ukrajinským katolíkům za výmluvné svědectví víry

Paliativní léčba v mezináboženském pojetí

Bůh vždycky poskytuje útěchu, i když kárá

Papež František navštívil vatikánskou výstavu jesliček

Svatý stolec představil velvyslancům globální edukativní pakt

V materialistické švýcarské společnosti chybí naděje, hořce konstatuje biskup Morerod

Papež o svém spirituálovi: Otec Fiorito bojoval proti jedinému nepříteli, zlému duchu

 Nově na webu
Svatý otec: O Skutcích apoštolů - »Málem mě chceš přesvědčit, abych se stal křesťanem!«

Publicistika: O ztracené a nalezené navigaci

Publicistika: Duchovní rozlišování je odvaha vidět v našich lidských tvářích božské rysy

Rozhovory: Křesťanské kořeny jsou jasná věc

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv prosinec 19
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Starší zprávy >

Náš tip

Admirabile signum

Mystikou společného „my“ překonáme osvícenskou logiku

Lidské bratrství